Vzdálenost výchozího bodu od IC Sušice: 26 km

Parkování: parkoviště Hůrecká silnice

Autobusová zastávka: Čachrov, Gerlova Huť

Délka trasy od výchozího bodu: 10 km (17 km - delší varianta)

Převýšení:   480 m

Časová náročnost:  4 hod. s prohlídkou informačního centra Ž. Ruda (6 hod - delší varianta)

Celková náročnost: náročnější turistika

Vhodné pro: pěší (pro kočárky nevhodné - nutné nosítko)

odkaz na mapy.cz

Popis výletu

Kdo nemá fotku u Otevřených dveří na Pancíři jako by na Šumavě snad ni nebyl. To díky spolku We Love Šumava platí už několik let. A dnešní výlet vás dovede právě na vrchol Pancíře, kde si takovou fotku můžete pořídit. Ano, můžete se tam dostat i pohodlně jednosedačkovou lanovkou z parkoviště Kaskády, ale tenhle pěší výlet určitě stojí za to, tak si ho nenechte ujít.

Začínáme na placeném parkovišti Hůrecká silnice, kam můžete přijet i autobusem ze Sušice (zastávka Čachrov, Gerlova Huť) - jak říkají místní na "Gerlovce".

Z parkoviště se vydejte na severozápad po NS Sklářská (též cyklotrasa 332) cca. 400 m směrem k hlavní silnici z Klatov na Železnou Rudu. Tuto hlavní silnici přejděte rovně. Po pár metrech dojdete k rozcestníku Gerlova Huť. Tam vlevo odbočuje naučná stezka Hadí stezka na Pancíř. Velmi příjemný dvoukilometrový úsek lesní cesty, na kterém najdete řadu naučně-zábavných prvků pro děti, vás dovede až na asfaltovou silnici k Hofmankám. Od rozcestí "Prameniště Řezné" pokračujete po zelené.

Po dalších 350 m narazíte na odbočku k pramenu Řezné. Tam doporučujeme odbočit a odpočinout si v Osvěžovně u pramene Řezné. V samoobslužném baru si můžete dát pivo nebo limo a nabrat sílu na dalších 200 výškových metrů, které vás ještě na vrchol čekají.

Když pak budete pokračovat dál po asfaltové silnici, dojdete na Hofmanky, kde kromě hotelu najdete také stanici místní lanové dráhy. Ta patří mezi nejstarší lanovky v ČR a na vrchol Pancíře vás doveze za 10 minut. Jen o chvilku déle vám bude trvat samotný pěší výstup. Nahoře na hoře najdete krom "dveří" také horskou chatu s rozhlednou. Nezapomeňte si udělat fotku a hurá z kopce dolů!

Pivovar Belveder

Čeká vás dlouhý sestup. Během hodinového klesání k hotelu Belveder sestoupáte přes 300 výškových metrů (velkou část po asfaltové cestě). Po takovém výkonu si kolena rozhodně zaslouží odpočinek u piva z místního pivovaru Belveder, které je vařené dle místních starých receptur, je nepasterované a nefiltrované.

Od pivovaru už je to jen kousek ke kapli sv. Anny (stále po turistické modré), od které už uvidíte ve svahu kapličky železnorudské křížové cesty. A to už jste skoro ve městě. Cestou si můžete ještě prohlédnout starý vojenský bunkr a pak už vás cesta dovede až ke žluté bodově městského úřadu a k hlavní silnici, která prochází centrem města. Až ucítíte vůni kávy z místního CrossCafe, tak jste u radnice. Na hlavní se dejte vpravo a po pár metrech odbočuje z hlavní vpravo ulice 1. máje (mezi velkou lípou a kebabem). Tou pokračujte, až po levé straně uvidíte Informační turistické centrum Železná Ruda. To rozhodně stojí za návštěvu.

Informační turistické centrum Železná Ruda

V objektu najdete kromě klasického informačního centra také návštěvnické centrum Šumavy, které celoročně otevřené široké veřejnosti. Najdete zde stálé expozice o lyžování na Šumavě, geologickou výstavu a expozici o fauně a floře Šumavy. Děti si mohou zkusit, jak se bobrovi bydlí v jeho obydlí nebo jaké je to podívat se jelenovi přímo do očí. Nechce si na prohlídku centra dostatek času, protože je zde opravdu mnoho k vidění.

Pokud je 10 km hranicí toho, co za jeden den zvládnete, tak se po prohlídce vraťte zpět k hlavní silnici, kde pár metrů pod odbočkou k infocentru (na druhé straně silnice) najdete autobusovou zastávku, odkud vás bus sveze zpět na "Gerlovku", kde jste zaparkovali auto nebo klidně přímo do Sušice (pokud jste na výlet vyrazili autobusem).

Delší varianta

Jestli ale máte ještě sílu, tak se k autu za dalších téměř 7 km vrátit i pěšky. Pod kostelem P. Marie Pomocné (při hlavní silnici) se napojte na zelenou turistickou stezku a ta vás po 1,5 km dovede k další místní turistické atrakci, kterou jsou Kneippovy lázně v Grádelském potoce. (Tento úsek zelené turistické je úsekem Stezky Českem). Od nedalekého hotelu Grádl stoupáte dalších 5 km až k parkovišti na "Gerlovce" (stále po zelené), kde výlet končí.

Pozn. Dveře na Pancíři nenajdete celoročně - s prvním sněhem jsou odinstalovány a vrací se na místo zase po jarním tání.