NS Důlní činnost – Hory Matky Boží

Původně hornická osada, která byla v roce 1522 povýšena na královské horní město. Tehdy zde bylo asi třicet dolů (většinou s hloubkou 80 – 100 m), které byly ale záhy vyčerpány. Ještě začátkem 20. století byly Hory Matky Boží zmiňovány jako město a žilo zde přes 600 obyvatel. Dnes jsou součástí Velhartic a žije zde kolem 90obyvatel. Historii hornictví i dochované stopy po těžbě vám více přiblíží 4 km dlouhá naučná stezka Důlní činnost. A těšit se můžete i na úžasné výhledy!

První část naučné stezky vás provede kolem dokola návrší, na kterém je v lesích ukryt tábor s několika chatkami. Jen kousek pod ním najdete v terénu kapli Proměnění Páně a křížovou cestu, která k ní vede.

Zaparkujte na návsi u hlavní silnice a vydejte se vlevo směrem do kopce k místnímu hřbitovu. Kousek nad ním už najdete první zelenou značku. Celá trasa naučné stezky je velmi dobře značená. Asi po 300 metrech dojdete k vyhlídkovému místu s lavičkou, kde se vám otevře netradiční pohled na hrad Velhartice. Dál cesta vede kouzelným lesem. Nikde nikdo je vy, les a klid. Na druhé straně návrší narazíte na vyhlídkové místo směrem do srdce Sušicka. Uvidíte Svatobor, střežící Hrádek a Zdouň. Odsud už je to jen kousek zpět do vsi ke kostelu. Ale než sejdete starou alejí dolů mezi chalupy, nezapomeňte si prohlédnout místní křížovou cestu a kapli Proměnění Páně.

První část naučné stezky je sjízdná i s terénním kočárkem. Ujdete necelé dva kilometry s minimálním převýšením většinou po lesních cestách, které jsou místy rozježděné po- vytěžování.

Vyhlídka V Holubu

Od kostela můžete pokračovat na druhou část naučné stezky, ale o té zase příště.